Danilo Petrucci gør sit sporadiske comeback til MotoGP Verdensmesterskabet denne weekend. Superbike Verdensmesterskabs-køreren er blevet kaldt op for at erstatte den skadede Enea Bastianini på Ducati-holdet, og vender også tilbage til producentens fabrikshold – en mulighed lige så uventet som uimodståelig.
I et interview med Motorcycle Sports’ udsendte Simon Patterson betroede #9, at det er en chance, han ikke havde forventet at få, og som han tog imod uden tøven: ’Jeg er virkelig glad for at kunne bære min røde læderdragt igen! Det er en fantastisk præmie. Først og fremmest er jeg så ked af det på Eneas vegne, for denne uheldige situation, ikke engang ét løb, jeg er virkelig ked af det på hans vegne. Han er en rigtig god fyr, og jeg håber, han kommer tilbage så hurtigt som muligt. Så må jeg sige tak til Ducati og også til Michele Pirro, fordi han valgte at køre i det italienske mesterskab. Sidste gang i Thailand sagde jeg, at det ville være min sidste chance for at køre en MotoGP motorcykel, og jeg kunne ikke sige nej til denne.’
Selvom han ikke har sat konkrete mål for resultaterne, mener Petrucci, at han vil have en lettere tid end ved sit sidste fremmøde i MotoGP: ’Målet denne gang er i det mindste lidt lettere. Jeg vil ikke tænke på sidste gang, jeg kørte til Le Mans med en Ducati og vandt løbet – af den grund håber jeg, det regner meget! Men spøg til side, jeg vil prøve at have det sjovt. For at have det sjovt skal jeg selvfølgelig være hurtig, men jeg tror, opgaven er lidt lettere end sidste oktober i Thailand med Suzuki. Det var en rækkefirer, alt var nyt, kropsholdningen og kørestillingen på motorcyklen var helt anderledes.’
Dernæst sagde italieneren: ’Jeg tror, jeg denne gang husker ret godt, hvordan motorcyklen er, i det mindste fordi kørestillingen er ret lig superbiken, og jeg håber ikke at være alt for langsom. Jeg skal være så hurtig som muligt for at have det sjovt, men jeg vil ikke tænke for meget over det. For mig er det bare en stor præmie. Som jeg sagde sidste oktober, er det et af de eksempler, der viser, at det betaler sig at være en god fyr i livet. Til sidst har jeg denne præmie fra Ducati, og jeg er meget taknemmelig for det. Jeg kan ikke vente med at tage min røde dragt på.’
Om hvordan denne invitation opstod, afslørede Petrucci: ’Torsdag aften spurgte de, om jeg var til rådighed. Faktum er, at vi har nogle prøvekørsler i næste uge, men Marco Barni, holdets ejer, sagde, at hvis jeg var glad for at tage af sted, var det bedre for ham, at jeg gjorde det. Han forstår, at det er en stor mulighed at køre en MotoGP motorcykel, og at man ikke altid får chancen for at køre i et verdensmesterskab. At dele boksen med en verdensmester er noget, jeg er virkelig stolt af. Det var en fuldstændig overraskelse. Jeg har i aftalen, at jeg kan gøre ting som dette, for det skete sidste år med Suzuki. Så i år har vi denne paragraf i kontrakten, og heldigvis har jeg et rigtig godt forhold til Marco. Og nu skal jeg køre med min campingvogn herfra til Le Mans!’






Del:
Hold øje med KTM; RC16's ydeevne skyldes Dani Pedrosa
Pol Espargaro vender tilbage til MotoGP ved Mugello, hvis...