Denne beslutning fra Suzuki, som først vendte tilbage til MotoGP i 2015, kom fuldstændig uventet og efterlod holdet i chok.
Suzuki var klar til at udsende en pressemeddelelse tirsdag, der bekræftede Motorsport.coms rapporter, men den kom ikke, sandsynligvis som følge af en udtalelse fra Dorna Sports, der sagde, at mærket ikke kunne trække sig ud af MotoGP på egen hånd.
Brud på kontrakten?
Alle fabrikanter på den nuværende startliste er bundet af en kontrakt med Dorna om at deltage i MotoGP frem til slutningen af 2026, og Suzukis chokbeslutning medfører juridiske og økonomiske konsekvenser.
Men i en pressemeddelelse udsendt torsdag forud for det franske Grand Prix bekræftede Suzuki, at økonomiske pres forårsaget af COVID-pandemien og yderligere forværret af krigen i Ukraine har tvunget dem til at indlede samtaler med Dorna om at trække sig ud af MotoGP.
"Suzuki Motor Corporation er i dialog med Dorna om muligheden for at afslutte sin deltagelse i MotoGP ved udgangen af 2022," lød udtalelsen.
"Desværre tvinger den nuværende økonomiske situation og behovet for at koncentrere indsatsen om de store forandringer, som bilverdenen står overfor i disse år, Suzuki til at flytte omkostninger og menneskelige ressourcer til udvikling af nye teknologier.
"Vi vil gerne udtrykke vores dybeste taknemmelighed til vores Suzuki Ecstar-hold, til alle der har støttet Suzukis motorcykelløb i mange år og til alle Suzuki-fans, som har givet os deres entusiastiske opbakning."
Erstatning?
Dorna afslørede, at der er "stor interesse" fra uafhængige hold og officielle fabrikshold for at træde ind i MotoGP i Suzukis fravær, hvor Moto3-verdensmesterholdet Leopard for nylig fortalte Motorsport.com, at de var interesserede i at tage Suzukis plads på startlisten som en Aprilia-kunde.






Del:
EN ITALIENSK HISTORIE "50-ÅRS JUBILÆUM"
Vind billetter til MotoGP i Finland