Álex Rins har bekræftet, at 2026 bliver hans sidste sæson med fabriks Yamaha MotoGP-holdet — nyheder, som ifølge ham selv ikke kom let.

#42 afslørede, at han først fandt ud af det efter et rutinemæssigt opkald til teamchef Massimo Meregalli.

“For 11 dage siden ringede jeg til Massimo… bare et normalt opkald. Vi har et rigtig godt forhold. Jeg spurgte ham med det samme, om der var nogen opdateringer, og i starten sagde han ikke noget. Så fortalte han mig, ’sig ikke noget nu, men vi har skrevet kontrakt med den anden kører.’”

Rins skjulte ikke sin skuffelse.

“Jeg er ikke i et særligt godt øjeblik på grund af denne nyhed. Da jeg var hos LCR, følte jeg mig så godt tilpas, så kom Yamaha med et projekt, jeg troede på. Inline-firecylinderen har været en kamp, det er virkeligheden. Men da de forklarede V4-projektet, følte jeg håb igen.”

På trods af udfordringerne forbliver han engageret.

“Jeg vil give 100%. Jeg er stadig den samme Álex, der vandt med Suzuki og Honda. Der er 18 løb tilbage, og vi vil give alt.”

Med blikket rettet fremad indrømmer Rins, at hans fremtid stadig er usikker — men hans fokus er klart.

“Jeg føler, jeg skal blive i MotoGP. Jeg har stadig meget potentiale i dette mesterskab.”

Hans udtalelser har også givet næring til spekulationer i paddocken. Nævnelsen af, at Yamaha allerede har skrevet kontrakt med en “anden kører”, antyder, at hele holdopstillingen måske allerede er på plads bag kulisserne. Navne som Jorge Martin og Ai Ogura cirkulerer — men for nu er det stadig ubekræftet.

Så spørgsmålet er… hvem tror du har taget hans plads? 👀🔥

En ting er sikkert: Rins er ikke færdig endnu. 👊

#MotoGP #AlexRins #YamahaMotoGP #MotoGP2026 #KørerMarked Yamaha Blu Cru | Yamaha MotoGP | Yamaha Motor Southern Africa | Yamaha Motor | Henderson Racing Products

Seneste

Se alle

Marc Secures Ducati seat to 2028

Læs mere

Bagnia signs with Aprilia

Læs mere

Acosta signs with Ducati

Læs mere

The test of next generation MotoGp bikes.

Testen af næste generation MotoGP-motorcykler.

📸 Første kig på 850cc MotoGP-prototyperne i Misano! 👀🔥 Aprilia, Honda, KTM og Yamaha var alle på banen for at teste deres fremtidige 2027-maskiner, mens udviklingen af MotoGP's nye æra fortsætter. Også set på banen:🏍️ 🇮🇹 Max Biaggi kører Aprilia...

Læs mere