Denne avgjørelsen fra Suzuki, som først kom tilbake til MotoGP i 2015, kom helt uventet og etterlot laget i sjokk.
Suzuki skulle etter planen gi ut en pressemelding på tirsdag som bekreftet Motorsport.coms rapporter, men dette kom ikke, sannsynligvis som følge av en uttalelse fra Dorna Sports, som sa at merket ikke kunne trekke seg fra MotoGP på egen hånd.
Brudd på kontrakt?
Alle produsenter på den nåværende startlisten er bundet av en kontrakt med Dorna om å delta i MotoGP fram til slutten av 2026, og Suzukis sjokkerende avgjørelse medfører juridiske og økonomiske konsekvenser.
Men i en pressemelding utgitt torsdag før det franske Grand Prix, bekreftet Suzuki at økonomiske påkjenninger forårsaket av COVID-pandemien, og ytterligere forverret av krigen i Ukraina, har tvunget dem til å gå i samtaler med Dorna om å trekke seg fra MotoGP.
"Suzuki Motor Corporation er i samtaler med Dorna om muligheten for å avslutte sin deltakelse i MotoGP ved slutten av 2022," lød uttalelsen.
"Dessverre tvinger den nåværende økonomiske situasjonen og behovet for å konsentrere innsatsen om de store endringene bilverdenen står overfor i disse årene, Suzuki til å omdisponere kostnader og menneskelige ressurser til utvikling av ny teknologi.
"Vi ønsker å uttrykke vår dypeste takknemlighet til vårt Suzuki Ecstar-lag, til alle som har støttet Suzukis motorsykkelsport i mange år, og til alle Suzuki-fans som har gitt oss sin entusiastiske støtte."
Erstatning?
Dorna avslørte at de har "høyt nivå" av interesse fra uavhengige lag og offisielle fabrikker om å bli med i MotoGP i Suzukis fravær, med Moto3-verdensmesterlaget Leopard som nylig fortalte Motorsport.com at de var ivrige etter å ta Suzukis plass på startlisten som en Aprilia-kunde.






Del:
EN ITALIENSK HISTORIE "50-ÅRS JUBILEUM"
Vinn billetter til MotoGP i Finland