Vi så en helt latterlig straff for Pecco Bagnaia i Jerez, straffet for å gjøre et trekk på Jack Miller og komme i kontakt. Ingen skade, ingen feil. Miller var øyeblikkelig opprørt, og Bagnaia ba om unnskyldning. Alt var bra.
Bortsett fra at det ikke var bare bra. Bagnaia brøt unna Miller og jaget lederen Brad Binder da fremgangen hans ble brått stoppet, og han ble gjort å falle én posisjon, noe som plasserte ham bak Miller igjen og startet hans jakt på seieren på nytt.
F1 har stort sett innført en regel om å straffe etter løpet, og her kunne MotoGP bli enda bedre.
Først det negative. Straff etterpå kan selvfølgelig ødelegge en podiefeiring hvis man blir straffet, men det er irrelevant hvis du har brutt reglene.
Det finnes en løsning på dette, det som bør gjøres nå er å straffe etter løpet, og deretter tillate anker osv. Hvis anken ikke lykkes, overføres straffen til neste løp. Hvis anken lykkes, ingen endring.
Det store poenget er imidlertid at det bør være et UAVHENGIG panel bestående av ett medlem fra stewardkommisjonen, en Rider valgt av Rider-feltet (jeg ville nominert Aleix Espargaro) og ett medlem fra IRTA for rettferdighetens skyld.
Dette ville stoppe både de helt latterlige straffene, og sikre at alle får en reell sjanse til å bli behandlet likt.
Det finnes selvfølgelig ingen enkel løsning, men dette virker å være det nærmeste man kommer det beste.

Nyeste

Se alle

Marc Secures Ducati seat to 2028

Les mer

Bagnia signs with Aprilia

Les mer

Acosta signs with Ducati

Les mer

The test of next generation MotoGp bikes.

Testen av neste generasjons MotoGP-sykler.

📸 Første titt på 850cc MotoGP-prototypene på Misano! 👀🔥 Aprilia, Honda, KTM og Yamaha var alle på banen og testet sine fremtidige 2027-maskiner mens utviklingen for MotoGPs nye æra fortsetter. Også observert på banen:🏍️ 🇮🇹 Max Biaggi kjører Aprilia RSV4🏍️...

Les mer